Utvecklingsenheten för barns hälsa och rättigheter anställer tio unga barnrättsutvecklare under fyra veckor, med start igår måndag. De ska utveckla barn- och ungdomsperspektiven på några utvalda regionfrågor. Nu presenterar vi några av våra barnrättsutvecklare. Karolin Nolåker arbetar sin andra dag idag och har precis fått en grundutbildning i FN:s konvention om barnets rättigheter.
Namn: Karolin Nolåker
Ålder: 17, fyller 18 i augusti
Bostadsort: Skara
Gymnasieprogram: Samhällsvetenskapliga programmet
Vem är du?
Jag är en glad och positiv tjej som älskar att träffa nya människor. Någonting jag brinner för är politik, vilket jag ägnar mycket tid åt, likaväl i skolan som på fritiden. Mycket av min tid går åt till att studera, men jag försöker också att hitta luckor för träning samt att umgås med mina nära och kära. Jag är väldigt öppen och framåt som person och jag tror att många främst beskriver mig med orden social och utåtriktad. Dessutom är jag väldigt målmedveten och jag vet att inom en snar framtid kommer jag att vilja arbeta med någonting samhällsorienterat, som exempelvis politiker, jurist eller journalist. Jag vill åtminstone på ett eller annat sätt ha ett socialt jobb, gärna där man känner att man kan vara med och påverka saker och ting.
Varför vill du jobba som barnrättsutvecklare?
Jag sökte jobbet som barnrättsutvecklare därför att jag tror att det är ett jobb som kommer att passa mig, dels på grund av att jag brinner för att arbeta med samhällsvetenskapliga frågor och dels för att jag är intresserad av ämnen som exempelvis politik och journalistik. Eftersom det rör sig om frågor baserat på barns rättigheter anser jag att det är någonting väldigt aktuellt för mig, som själv är ett barn. På så sätt är det roligt att vara engagerad samt vara med och påverka någonting som rör den åldersgrupp man själv befinner sig i. Under tiden jag arbetar som barnrättsutvecklare hoppas jag på att få en inblick i vad andra personer i min ålder runt omkring mig uppfattar som områden man bör förändra/utveckla och på så sätt också kunna vara med och påverka genom olika typer av åtgärder.
Berätta om något tillfälle när du själv fått dina rättigheter tillgodosedda eller något tillfälle när dina rättigheter inte blivit tillgodosedda:
Rent generellt sätt tycker jag att vuxna ibland visar tendens till ignorans då det gäller att ta åt sig av vad barn och ungdomar har att säga till om, vilket jag märkt av då det kommer till exempelvis beslutsfattande i skolan. I skolan sitter jag i nuläget med i Samhällsrådet, där vi så kallat är ”elevernas röst”. Programrådet existerar dels på grund av att alla elever skall känna att de trivs på skolan och dels för att de skall känna att de får sin röst hörd. Elever som har svårt att tala direkt med de vuxna på skolan kan då istället vända sig till oss, så hjälps vi alla åt att tillsammans förändra/förbättra det område som är aktuellt. På så sätt anser jag att jag verkligen får min och andras röst hörd och kan vara med i viktiga beslut på skolan genom att sitta med i denna förening.
Barnrättsutvecklarna är ungdomar från hela Västra Götaland som ingår i Västra Götalandsregionens satsning på så kallad feriepraktik för gymnasieungdomar. Barnrättsutvecklarna ska utveckla barn- och ungdomsperspektiven på några utvalda områden. Det är ett sätt för unga att bidra med sina perspektiv i regionfrågor, och det är ett sätt för VGR att bättre tillvarata ungas resurser.