måndag 3 september 2012

Intersektionellt perspektiv i förhållande till barn...vad betyder det?

I Hälsoäventyrets uppdrag finns det intersektionella perspektivet att ta hänsyn till. Ett intersektionellt perspektiv handlar om att kunna se människor ur olika perspektiv och förstå att våra olika tillhörigheter i olika situationer påverkar individens identitet. Konsekvensen blir att människor har olika möjligheter till att utöva sina rättigheter. Vissa tar sig lättare fram i livet medan det blir svårare för andra.

I konventionen om barnets rättigheter artikel två, står det att:

”Konventionsstaterna skall respektera och tillförsäkra varje barn inom deras jurisdiktion de rättigheter som anges i denna konvention utan åtskillnad av något slag, oavsett barnets eller dess förälders eller vårdnadshavares ras, hudfärg, kön, språk, religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom, handikapp, börd eller ställning i övrigt.”

De olika grupperingarna hudfärg, kön, språk osv kallas för sociala kategoriseringar och förenklat delar vi människor in oss själva och andra i dessa grupper. Men det finns ingen som exempelvis bara är pojke eller flicka och agerar därefter. Det finns alltid skillnader! Skillnader finns mellan pojkar och flickor, mellan pojkar och mellan flickor och inom varje pojke och flicka. Det intersektionella perspektivet hjälper oss att förstå att vi inte kan säga att alla pojkar är på ett visst sätt eller alla flickor är på ett visst sätt. Och givetvis då inte säga att alla barn behöver just det som vi vuxna tror att barn behöver för att till exempel må bra. Därför är det viktigt att ställa frågor och lyssna! Det går inte att generalisera!  

Därför är det viktigt för oss på Hälsoäventyret Oasen att samla in barns röster så mycket som vi bara kan för att få kunskap om hur det är för alla olika barn att vara barn just nu i sin speciella situation.
Så vi frågar och lyssnar så mycket vi kan i de kontakter med barn vi har.

En av de frågvisa!/Mari Karlsson