måndag 23 maj 2011

Sju punkter om...

Lustfyllt















Unga med intellektuella funktionsnedsättningar är en särskilt utsatt grupp när det kommer till risken för sexuella kränkningar och övergrepp. Och som förälder kan oron vara stor. Lotta Löfgren-Mårtenson, docent i sexologi och sexualitetsstudier vid Malmö högskola menar att följande områden bör gås igenom i sexualundervisningen:
  • Lära känna sin kropp och sina känslor. Kunna sätta namn på kroppsdelar och ord på känslor.
  • Sätta gränser. Ingen annan får röra min kropp utan att jag själv vill.
  • Personliga revir. Olika människor får komma olika nära. Vem får röra var?
  • Att kunna säga nej med tydlig röst. Man måste inte göra allt som andra säger eller ber om.
  • Ta upp utsatta situationer och vad man kan göra om man råkar ut för något obehagligt.
  • Prata om bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är spännande och roliga. Dåliga är obehagliga och hotfulla.
  • Den vuxne bär ansvaret, aldrig den unge med en intellektuell funktionsnedsättning.

    Källa: Hur gör man? av Lotta Löfgren_Mårtenson

Läs SvD:s artikel Funktionshinder hejdar inte lusten
eller Lotta Löfgren_Mårtensons blogg

Anna-Karin