Lustfyllt |
Unga med intellektuella funktionsnedsättningar är en särskilt utsatt grupp när det kommer till risken för sexuella kränkningar och övergrepp. Och som förälder kan oron vara stor. Lotta Löfgren-Mårtenson, docent i sexologi och sexualitetsstudier vid Malmö högskola menar att följande områden bör gås igenom i sexualundervisningen:
- Lära känna sin kropp och sina känslor. Kunna sätta namn på kroppsdelar och ord på känslor.
- Sätta gränser. Ingen annan får röra min kropp utan att jag själv vill.
- Personliga revir. Olika människor får komma olika nära. Vem får röra var?
- Att kunna säga nej med tydlig röst. Man måste inte göra allt som andra säger eller ber om.
- Ta upp utsatta situationer och vad man kan göra om man råkar ut för något obehagligt.
- Prata om bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är spännande och roliga. Dåliga är obehagliga och hotfulla.
- Den vuxne bär ansvaret, aldrig den unge med en intellektuell funktionsnedsättning.
Källa: Hur gör man? av Lotta Löfgren_Mårtenson
Läs SvD:s artikel Funktionshinder hejdar inte lusten
eller Lotta Löfgren_Mårtensons blogg
Anna-Karin